Czym jest zespół opóźnionej fazy snu

Każdy z nas ma pewne preferowane godziny aktywności oraz spania. Jedni wstają wcześnie rano i wcześnie chodzą spać – ich nazywamy skowronkami albo rannymi ptaszkami, natomiast inni preferują godziny późniejsze – zwiemy ich sowami albo nocnymi markami. 

Od czego zależy czy jesteśmy sową czy skowronkiem? Mówiąc prosto – od genów. Mimo że w pewnym zakresie większość ludzi jest w stanie swój zegar biologiczny przestawić, nie jest możliwe zrobienie z sowy skowronka i odwrotnie. Osoba, która naturalnie jest aktywna w godzinach wieczornych, nigdy nie przyzwyczai się do wstawania do pracy o 6 rano. Każdego dnia rano będzie musiała zmuszać się do wstania z łóżka i każdego dnia rano będzie w pracy nieefektywna. W najgorszej sytuacji są osoby cierpiące na tak zwany zespół opóźnionej fazy snu. Osoby takie nie potrafią zasnąć wcześniej niż o 2 w nocy, a niektórzy nawet o 3 czy 4. Można więc powiedzieć, że są „skrajnymi sowami”. Próby chodzenia spać wcześniej, aby wyspać się do pracy albo szkoły zawsze kończą się u takich osób niepowodzeniem, ponieważ po prostu nie są w stanie zasnąć wcześniej. Nawet jeśli czują się już senni. Zespół opóźnionej fazy snu jest zaburzeniem zegara biologicznego, które powoduje nieprzystosowanie do godzin aktywności i spania, jakie są narzucone przez społeczeństwo.

Jak radzić sobie w życiu mając zespół opóźnionej fazy snu? Na pewno nie próbować na siłę zasypiać wcześniej. Żadne liczenie baranów, owiec, czy czegokolwiek innego nie pomoże. Nie pomogą również środki nasenne. Środki takie mogą sprawić, że osoba z zespołem opóźnionej fazy snu poczuje się bardziej senna, ale mimo to, nadal będzie miała problem z zaśnięciem. Dzieje się tak, ponieważ bezsenność, na którą pomagają środki nasenne ma inne podłoże biologiczne, niż zespół opóźnionej fazy snu. Tabletki nasenne nie przestawiają zegara biologicznego, dlatego przy zespole opóźnionej fazy snu nie pomogą. To, co może pomóc chorym na zespół opóźnionej fazy snu jest melatonina, czyli hormon biorący udział w regulowaniu rytmów okołodobowych. Jest dostępna bez recepty i nie uzależnia, tak jak środki nasenne, więc warto jej spróbować.

Niezależnie od tego, czy jesteś sową, skowronkiem, typem pośrednim, czy osobą cierpiącą na zespół opóźnionej fazy snu, najlepszym sposobem na codzienne wysypianie się, jest znalezienie takiej pracy, aby móc żyć w zgodzie ze swoim zegarem biologicznym, a nie przeciwko niemu. Jeśli nie budzisz się nigdy spontanicznie przed godziną 9 rano, poszukaj pracy na 11. Jeśli jednak jesteś skowronkiem i o 21 chce ci się już spać, nie podejmuj pracy, którą będziesz kończyć o 20.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *