Jak wyznaczać cele? Metoda SMART

Właściwe określenie celu znacznie zwiększa szansę jego realizacji. Pomocny w tym jest model zaczerpnięty z zarządzania o jakże przystępnej nazwie SMART. Jest to zarazem skrót zawierający w sobie 5 najważniejszych zasad podczas stawiania celów:

S (specyfic) –  sprecyzowany

M (measurable) – mierzalny

A (achievable) – osiągalny

R (Relevent) – istotny

T (time-bound) – określony w czasie

Jak postawić cel w życiu, aby realizować plany? Przeanalizujmy dokładniej zasady stawiania celów według metody S.M.A.R.T

S (specyfic) –  sprecyzowany

Cel musi być sprecyzowany, tak żebyśmy wiedzieli czego dokładnie dotyczy. Przykładowo cel pt. „Chce się wziąć za siebie” albo „Chcę być zdrowszy” pozostawia szerokie pole do interpretacji. Dużo lepiej jest zastąpić to dokładną, mierzalną czynnością (cel operacyjny) lub końcowym efektem jaki dany cel ma nam przynieść (cel strategiczny)

 

M (measurable) – mierzalny

Cel powinien być również mierzalny, a co za tym idzie mieć określony pułap, po osiągnięciu którego będziemy wiedzieli że cel jest osiągnięty. Pomocne tu będą wartości liczbowe – np. Schudnąć 10kg lub odłożyć  5000 zł. Trudniej sprawa wygląda, gdy nasz cel dotyczy czegoś abstrakcyjnego, np. „Polepszyć relacje z mężem”. Musimy tu ustalić kryteria, po których stwierdzimy, że cel jest osiągnięty. Może to być przykładowo mówienie „Kocham Cię” częściej niż zwykle lub zabranie na randkę jeśli wcześniej tego nie robił (przy takich celach lepiej jest jednak ustalić cel operacyjny).

 

A (achievable) – osiągalny

Cel osiągalny to taki, w którego sukces wierzymy. Nie możemy ustalić celu z góry skazanego na niepowodzenie, gdyż wtedy nie będziemy mieli motywacji by robić coś w tym kierunku. Niektórzy z kolei literkę „A” w metodzie S.M.A.R.T tłumaczą jako ambitny – czyli taki, którego osiągnięcie będzie wymagało od nas wspiąć się na wyżyny możliwości. To też jest ważne, by cel wymagał od nas dużego zaangażowania gdyż w przeciwnym wypadku cel będzie wydawał się tak prosty, że spadnie motywacja by go osiągnąć i ciągle będziemy przekładać jego rozpoczęcie. Podsumowując ten akapit, nasz cel powinien być zarówno możliwy do osiągnięcia, jak i wymagający od nas wysiłku, co zapewni nam odpowiednie wyzwanie.

 

R (Relevent) – istotny

Nasz cel powinien być również istotny, a co za tym idzie być zgodny z naszymi wartościami i pozytywnie wpływać na nasze życie. Przy tym punkcie należy się zastanowić, jak osiągnięcie tego celu wpłynie na pozostałe aspekty naszego życia. Przykładowo nauczenie się języka japońskiego żyjąc w Polsce i nie mając zamiaru nigdzie wyjechać może się okazać, że jest to tylko marnowanie czasu bo nie osiągniemy przez to wymiernych korzyści. Z kolei dla osoby mieszkającej w Japonii lub mającej tam rodzinę ten cel bardzo się przyda i wpłynie pozytywnie na relacje z bliskimi i łatwość w komunikacji w obcym kraju.

 

T (time-bound) – określony w czasie

W końcu nasz cel powinien być określony w czasie – kto z nas nie zna osoby która wiecznie coś przekłada, mówiąc przykładowo że rzuca palenie „od jutra”. Niestety, zawsze kiedy się budzimy jest dzisiaj i ten mechanizm sprawia, że nigdy nie nadejdzie czas na osiągnięcie celu. Dlatego najlepiej jest zapisać cel z dokładnym terminem wykonania, dodając do tego pory dnia kiedy dokładnie będziemy mu się poświęcać. Przy celach długoterminowych pomocne może być podzielenie celu na etapy, aby brak widocznego progresu nas  za szybko nie zniechęcił

 

Jako podsumowanie, napiszę tutaj kilka celów niezgodnych i zgodnych z opisaną tu metodą SMART:

Wezmę się za siebie / W ciągu 3 miesięcy schudnę 10 kg

Polepszę relację z mężem / Od teraz codziennie rano przed wyjściem do pracy będę mówić mężowi „Kocham Cię”, a wieczorem po powrocie z pracy zapytam jak minął dzień i poświęcę minimum 15 minut na rozmowę z nim

Odłożę na wakacje / Do końca maja uzbieram na koncie oszczędnościowym 5000 zł

Zacznę się szkolić / Przez cały rok będę czytać jedną książkę edukacyjną w miesiącu, co da mi 12 książek w ciągu roku

Zadbam o zdrowie / Przez cały rok będę ćwiczyć 3 razy w tygodniu na siłowni i zastosuję zbilansowaną dietę jedząc posiłki 5 razy dziennie i unikając słonych przekąsek oraz słodyczy.